Next trip: Liverpool

DSC_0113 kopi

IMG_0229 kopi

IMG_0258 kopi-Liverpool February 2014-

For nøyaktig ett år siden var jeg på den andre siden av Atlanteren, og Gud vet jeg savner det hver eneste dag. Hele bylivet i New York var fantastisk, men et annet land som også byr på fantastiske byer, men med en avstand på to timer unna med fly, er såklart England. Og da passer det å fortelle om min neste reise, som faktisk er om bare 25 dager. Det var en julegave til pappa, fra Haakon, Rakel og meg. Billetter for å se Liverpool live mot Sunderland ble bestilt, hvor pappa var i den troen at det var helt utsolgt. En genial plan, som faktisk gikk igjennom for andre gang. For jeg var jo der i februar for to år siden, med akkurat samme mann, som den gangen også var julegave.

Denne gangen derimot er jeg litt mer forberedt på hva jeg vil gjøre, og nå er halve reisefølget interessert i shopping. Det var det forsåvidt forrige gang også, men ettersom at halve reisefølge den gangen bestod av bare meg, så ble shopping litt ensom. Not that I don’t mind, men det å vise andre et godt kjøp som faktisk responderer med noe annet enn “har du ikke det fra før av?” gjør liksom gleden enda litt større!

Når det er sagt skal jeg egentlig ikke shoppe. Det er et par ting jeg ønsker meg, som skinnhansker i svart fra Mulberry, litt diverse skjønnhetsprodukter og sorte jeans fra Levi’s, men utenom det leter jeg ikke etter noe spesielt og dermed kommer jeg heller ikke til å shoppe så mye. Pundet er jo så høyt, så kanskje like så greit! Bra for lommeboken, enda bedre for opplevelsene. Jeg vil heller spare pengene til nytt kamera. Håper såklart på gode middager, et par-tre flasker med vin og enda flere drinker, men først og fremst er det jo kampen på Anfield vi gleder oss aller mest til.

Og ps, tilfelle du ikke skulle skjønne det nederste bildet er det altså gaten rett ved Anfield og en slags honey, I’m home praise the Lord kind of thing.. ;-)

Sinnsyke New York

22.11.2015 - 6:03 pm // Reise/ferie

NYC-11 kopi

NYC-12 kopi– Top of the Rock 2015 –

Jeg har en skikkelig “alt er feil”-søndag, og nå gleder jeg meg bare til en ny uke. Noe som alltid hjelper når jeg er skikkelig irritert og nede, er å se på minner som gjør meg glad. Og nå som vinteren har sneket seg inn, får jeg så New York-savn at jeg nesten booker meg en billett så fort som mulig! Jeg var der i Januar, og det har ikke gått en dag uten at jeg har tittet på bilder fra turen. Det var så kaldt at jeg trodde jeg skulle dø, og jeg har aldri vært så syk heller som følge av en kraftig influensa jeg dro med meg. Fra hvert eneste bilde jeg ser på, så husker jeg akkurat følelsen jeg hadde når jeg tok den. Toppen av Rockefeller husker jeg kanskje aller best: vi fikk med oss dagslys, solnedgang og kveldslyset. Vi hadde med oss flere kilo med handleposer, og jeg trosset kulda og knipset bilder i ett sett. Flere hundre.

Du kan se på bildet og føle stemningen av hvor kaldt det var! Frostrøyk som stiger opp og snø som ligger på takene over hele byen. Jeg elsket hvert sekund av det, og jeg elsker alle bildene jeg sitter igjen med. Med litt ny redigering, ser bildene faktisk nye ut. Og er det en ting som er sikkert, så er det at jeg skal tilbake igjen om ikke lenge. En mer majestetisk og sinnsyk by skal man lete lenge etter, jeg har faktisk aldri blitt så betatt av et miljø og en by!

4 retters

emerald3 kopi

emerald kopi

emerald4 kopi

emerald5 kopi• Camera eats first!

I går tok jeg med Haakon til Oba for å titte på bodene jeg falt for i fjor; damene med de hjemmestrikkede plaggene fremfor selgerne med fake fra topp til tå. Dessverre var det ikke like godt utvalg av nettopp det, men jeg fikk tak i en badematte i rosa (selvsagt) og jeg ble forelsket i en mann som satt og laget glassfigurer. Tror aldri jeg har møtt et mer fantastisk vesen, og jeg fikk snappet noen titalls bilder som jeg skal skrive et helt eget innlegg om, for han var fantastisk.

Men uansett. Vi endte opp med å spise en litt bedre middag i går, på en restaurant som het Emerald Garden i Oba. Vi fikk 4 retters middag for 100 TL per person, som tilsvarer 300 norske kroner. Skal love dere at det ble mye tips når prisen var såpass lav, og maten var såpass god! Vi satt der i overkant av to timer, fikk den ene retten etter den andre og to glass herlige vin. Hvitvinen kunne kanskje vært hakket mer tørr, mens rødvinen passet perfekt til biffmiddagen vi fikk servert. Jeg tok ikke bilder av alle rettene, men kan nevne at vi aller først fikk en sushibit som en starter, etterfulgt av to duck rolls som var frityrstekt og så en liten dessert av bringebær-/solbærsorbet. Og så kom hovedretten! Det hele ble avsluttet med Créme Brûlée som er hands down den beste jeg har smakt. Hardt lokk av sukker som var blitt brent, akkurat passe søt og konsistensen var helt perfekt. Jeg husker min første tur til Paris hvor jeg skulle spise nettopp dette, og hvor skuffet jeg ble! Det ble jeg i hvert fall ikke denne gangen ;-)

Det beste med hele kvelden var å sitte på en restaurant hvor det ikke var bråk, men heller en helt rolig atmosfære. Vi nøt maten og hverandre, og om du er i Tyrkia anbefaler jeg heller å bruke disse lirene istedenfor en halvgod middag til 50 lire!

Kjenner du Bin Laden?

30.08.2015 - 7:17 pm // Reise/ferie

tyrkia2 kopi

tyrkia3 kopi

tyrkia4 kopi

tyrkia kopi• Our first day at the beach!

At tyrkerne er så turistvennlige kan vel diskuteres. Nå er jeg først og fremst i tvil om at jeg har hørt det; det meste går vel i at de er innpåslitne og jager deg nedover gatene med varene sine, men når du blir ordentlig kjent med folk vil jeg påstå at de er generelt hyggelige. Men, under vår første middag i går, ble Haakon møtt med spørsmålet om han ikke kjente Bin Laden på grunn av skjegget hans. Litt senere gikk samtalen noe sånt som det her:

Kelner: Is this your first day here?
Meg: First day?
Kelner: Yes, cause you’re so white.
Meg: I’m always white..

I tillegg er det et par småting som har irritert meg i dag, for eksempel betaling av solsenger på stranden til tross for ditt og datt!! Ble så irritert at jeg ikke kommer til å gå dit igjen, selv om det er et stamsted av de som vi låner leiligheten av. Utenom det var det en fantastisk dag i sola, som har endt med en skikkelig rød legg. Ellers er jeg like hvit som vanlig, noe som er mektig imponerende ettersom at jeg blir like brent som grandiosaen til en full ungkar som nettopp har kommet hjem fra byen. Vi har også snorklet i dag på stranden og sett helt utrolig mye fisk! Gjennomsiktig, stripete og fantastiske. Noe litt annet å se på enn de typiske turistene som ligger strandet i vannkanten med rumpa i været og bikinien på halv tolv. I morgen har jeg planer om å gjenta nøyaktig hva jeg gjorde i dag, bare på en annen strand.

NYC: Max Brenner

15.07.2015 - 6:03 pm // Mat og drikke,Reise/ferie,Tips/anbefalinger

nycmaxbrenner2• Max Brenner, New York City, in January 2015 •

Mens jeg sitter i sofaen med kaffekoppen i hånda og blar igjennom andre sine New York-innlegg (for jeg har drømt om det HVER natt i det siste, og jeg savner den byen så himla mye) innså jeg at jeg har minst femti bilder liggende på macen som jeg ikke har vist dere. Det gjelder restauranter, opplevelser jeg hadde der borte, shoppingtips og you name it! Så istedenfor å tømme BSU-kontoen min skal jeg heller bruke litt tid på å redigere bilder, og tipse dere om ting jeg synes er verdt å nevne. Jeg kommer også til å legge ut et innlegg som kanskje retter seg mot de som reiser til New York City for første gang. Men først ut er en restaurant vi var på, Max Brenner. Jeg har tidligere tipset om TAO, som du kan lese om her. En fantastisk restaurant som inneholder det måltidet jeg husker best fra turen!

Men Max Brenner er en opplevelse i seg selv, som du ikke vil gå glipp av! De har en restaurant og en butikk, og hovedingrediensen er som du sikkert skjønner sjokolade! De har klart å stappe sjokolade i alle retter, uteom cirka to. Og tror du ikke vi var dumme nok til å kjøpe de? Ettersom at vi var sultne bestemte vi oss for å kjøpe hamburger og en annen kjøttrett, som ikke inneholdt sjokolade. Det er typ det jeg angrer mest på med hele turen!

maxbrenner4

nycmaxbrenner

nycmaxbrenner6

Burgeren var god da, men jeg har smakt bedre. Derimot var milkshaken ekstremt god! Bestilte såklart oreo milkshake, og etter at jeg hadde drukket litt over halvparten var jeg så mett og kvalm at vi gikk derifra. Er du innom New York er du nødt til å ta turen hit, om så bare for opplevelsen! De har sjokolade som renner igjennom rørene igjennom hele restauranten, så kult å se.

nycmaxbrenner7

nycmaxbrenner8

nyxmaxbrenner3

nyxmaxbrenner5

Du finner Max Brenner på 841 Broadway, New York, NY 10003, USA. Mitt tips er å spise lunsj et annet sted i en liten tid før du drar hit, så tar du heller desserten her!

COPENHAGEN: THE VIDEO

26.05.2015 - 11:00 am // Reise/ferie

Det har vært så deilig med langhelg! Jeg føler jeg har fått gjort litt av alt; fått frisk luft, spist altfor mye mat, drukket altfor mye cava, lekt i hagen, lest, slappet av og vært med familien. Fra fredag til søndag var jeg med Haakon på hytta hans i Sverige, hvor også moren hans var. Vi fikk mat servert rett etter hverandre hele dagen, og når man er student setter man ganske stor pris på hjemmelaget, god mat. Mmm!

Jeg har litt bilder fra helgen, så de kommer litt utover uken. Men aller først tenkte jeg å vise dere en film jeg laget fra Københavnturen vår i april. Jeg er litt sånn at når jeg ser tilbake på ting, blir de bare bedre og bedre. Jeg er flink til å ta bilder, men de gir ikke den samme stemningen som video synes jeg. Og det fikk jeg merke nå! I går gjorde jeg den endelig ferdig (hei treig), og når jeg så den fikk jeg tilbake de gode minnene og det var som at jeg var der. Man husker så mye mer! Ser nå at kameraet mitt virkelig er elendig til å filme med, og at jeg kanskje burde kjøpe meg et videokamera med tanke på hvor mye jeg filmer. Men så var det det med lånekassen, stipend, jobb og studier. Det går liksom ikke opp, og jeg vil heller kjøpe meg et kompaktkamera først.. Nok om det: her er videoen fra København! Kanskje ikke like interessant for dere som for oss som faktisk var der, men gode minner er det :-)
YouTube Preview Image

NYC: TAO

06.05.2015 - 9:08 am // Reise/ferie,Tips/anbefalinger

Jeg tenker på New York City daglig, og hver gang blir jeg litt og litt mer forelsket. Når jeg var der gikk det nok ikke opp for meg hvor fantastisk byen var, men forhåpentligvis får jeg reise dit igjen veldig snart. Denne gangen håper jeg da at det blir på sommeren, og ikke når det er snøstorm og så kaldt at man går rundt kvalm i fem dager og ender opp rævsyk på flyet hjem…

IMG_6839 kopi

IMG_6840 kopi

IMG_6841 kopi

IMG_6825 kopi

Men ett av høydepunktene på turen var uten tvil maten. Etter og ha tittet på Buffalo Exchange en liten stund (som ble til en lang stund. Vi kom fem minutter for sent på grunn av NYC-trafikken!!), kom vi valsende inn på restauranten med den store Buddhastatuen og lyset skrudd ned på minimum med handleposene i begge hender. Fikk plassering på et bord, og tidenes meny ble stilt opp foran oss. Jeg snakker selvfølgelig om TAO.

Hva jeg skulle ha, var det aldri tvil om: orange crispy chicken. Om den var crispy? Ja! Om den var fantastisk? Ja! Om det var altfor mye? JA! Jeg er nesten sikker på at vi kunne vært tre voksne mennesker og likevel blitt mette om vi delte én persjon, men ettersom at dette var en av våre siste dager hadde jeg lært at det er greit å ikke spise opp alt du får servert (er det forresten rart at mange amerikanere er tykke. Ett måltid tilsvarer 3-4 her hjemme vil jeg påstå). Så det gjorde jeg altså ikke. Men jeg spiste sakte, helt til jeg ble så mett at jeg ikke klarte å presse ned en hel bit, og måtte forsikre meg om at jeg syntes det var godt når jeg leverte tilbake 3/4 av maten. Forutenom denne kyllingen ble det forrett med dumplings, dessert med en slags kokossuppe og iskrem, to glass champagne og sprite. Og kjære Gud, for en champagne. Det er det beste jeg har smakt på lenge, og gjorde måltidet komplett!

IMG_6835 kopi

IMG_6836 kopi

IMG_6843 kopi

IMG_6842 kopi
Jeg vil nesten påstå at dumplingsen var måltidets store vinner, og neste gang er det nok det jeg går for. Det var også veldig morsomt å se alle som var der midt på dagen! De typiske rike NYC-fruene som satt der med vesker andre bare kan drømme om, jentejengen ala Gossip Girl som satt og snakket om alt og ingenting, samtidig som de så ganske så.. snobbete ut. I know I know, never judge a book by it’s cover, men det gikk så rett inn i alle serier du ser om New York at jeg koste meg maksimalt!

Og dere? Husk å reservere bord i god tid, og sett av noen timer. Og ikke gå amok på Buffalo Exchange en time før du skal være på restauranten. Det ender opp med hastekjøp, og at du lar være å kjøpe et par Ralph Lauren heels.

Top of the Rock

11.02.2015 - 11:05 am // Reise/ferie

nyc

nyc2

nyc3

nyc4
På tide med første ordentlige NYC-post, bare litt over en måned etter hjemreise. Kremt. Uansett, noe av det jeg gledet meg mest til med å reise til NYC var jo å se byen fra en høyde. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for top of the rock, ettersom at man da får utsikt mot Empire State Building, som jeg alltid synes er vakker på bilder. Jeg angrer ikke for og si det mildt. Vi tok heisen opp til toppen (som forresten tok flere etasjer per sekund!! Jeg fikk faktisk dotter i ørene av det) etter og ha stått litt i kø, men når vi kom på toppen var det ikke så mange mennesker jeg hadde trodd. Jeg fikk god plass til å ta de bildene jeg ville, men ettersom at det var typ sprengkulde skyndte jeg meg inn igjen og satte meg. Bildene i dagslys ble bra, men nå var jeg klar for bildene i nattlys.

Det ble til at jeg ble sittende litt for lenge, og i det jeg reise meg var sola akkurat gått ned og verdens fineste lys jeg noen gang har sett lyste mot meg. Det var som et uvirkelig bilde, og det er nettopp dette øyeblikket jeg husker best. Himmelen var mørkeblå, men med en knall orange linje langs hele. Det var SÅ vakkert, og i det øyeblikket forelsket jeg meg helt i New York! Jeg skyndte meg ut og trosset kulda, knipset et par hundre bilder og gikk inn igjen. Det var ikke så lett som jeg hadde trodd, så dagsbildene ble uten tvil de beste. Det ene er nå som bakgrunn på macen, og som gir meg en god følelse hver gang jeg slår opp pcen!

preview

24.01.2015 - 4:20 pm // Reise/ferie

DSC_0104 kopi kopiJeg byr herved på et lite bilde fra New York City, tatt på Rockefeller. Jeg drømmer meg tilbake til akkurat dette tidspunktet titt og ofte, og jeg fatter ikke at en by kan være så vakker, stor, liten og majestetisk på én og samme gang. Sola er jo ofte også med på å gjøre byen vakker, og akkurat denne dagen hvor jeg stod på taket og trodde jeg skulle smelle med av kulde var sola rett og slett vakker. Byen også.

Tilbake til Norge; nå er det lørdag, jeg føler meg fortsatt litt dårlig og nesesprayen er lagt på hylla. Etter over ti dager (kremt) med intens bruk av nesespray er det på tide å legge den vekk så jeg ikke blir helt avhengig. Jeg har egentlig masse jeg skulle gjort, som lekser, jobb, skriving her og der og ikke minst trening (det er faktisk OVER en måned siden sist), men jeg blir sliten bare av å gå opp trappa fra vaskekjelleren. Formen er virkelig ikke der den en gang er, og med tanke på at jeg fortsatt er syk så tar jeg det rolig. Har planer om å innta store mengder te resten av kvelden sammen med Ylva, og så skal jeg titte over litt pensum og forhåpentligvis regne noen oppgaver. Ikke den mest spennende helgen, men definitivt en jeg trenger.

New York City

14.11.2014 - 8:18 am // Reise/ferie

nyc Vet ikke om jeg har somlet meg til å fortelle dette her, dels fordi at tiden ikke strekker til, og dels fordi at det egentlig ikke har gått opp for meg enda. Men den 7. januar skal jeg for første gang fly til New York City for fem dager med shopping, mat og opplevelser. Dette er en STOR drøm som endelig går i oppfyllelse. Planen var egentlig å reise i Oktober, men ettersom at jeg ikke hadde fast jobb valgte vi å utsette det da lommepenger kanskje kan komme godt med i en by som det. Nå har jeg altså fått tak i en jobb i tillegg til at jeg har vært veldig flink til å spare, så nå kan jeg endelig begynne å glede meg. Tenk at jeg skal få oppleve New York!!

nyc2Vi skal bo hos noen som bor i New York, så jeg får oppleve byen på en litt annen måte enn den typiske bor-på-hotell-følelsen. Vi har allerede planlagt steder vi skal spise og steder vi skal shoppe, men jeg driver fortsatt og skriver ned ting jeg bare må gjøre. Hovedfokuset er i hvert fall at jeg skal klare å presse i meg så mye god mat som overhodet mulig! Med andre ord er restaurant-lista vår ganske stappet. I tillegg skal jeg endelig unne meg et nytt kompaktkamera (som har vært på ønskelisten i flere år), og hvis jeg har nok jobbvakter så kaaanskje det blir en ny veske som jeg også har ønsket meg veldig lenge. Men jeg vet i hvert fall én ting, og det er at denne turen kommer til å bli magisk!

Foto er funnet her og her.