-COPENHAGEN-

DSC_0104 kopi

DSC_0105 kopi

DSC_0109 kopi

DSC_0111 kopiPictures from my last four days in Copenhagen!

Nå sitter jeg hjemme på kontoret mitt etter noen fantastiske dager i København. Jeg landet på flyplassen rundt klokken fem på onsdag etter bare femti minutter i luften (!) og så dro vi rett hjem. Onsdagen brukte vi på å trene og kjøre igjennom sentrum, og noe mer rakk vi ikke den dagen. Det viste seg jo at alt var stengt i påsken, så på torsdag gikk vi i sentrum og tittet i folketomme gater, med unntak av Nyhavn som var spekket med folk. Det blåste ganske fælt denne dagen, så en skinnjakke og tynt skjerf var rett og slett for kaldt! Fredagen derimot brukte vi på Tivoli. Vi tok noen karuseller, gikk rundt og tittet og jeg må bare si: WOW! Hvordan danskene har klart å lage et så koselig Tivoli midt i byen er imponerende. Noen tok karuseller, mens andre satt og drakk vin. Vi fikk tatt en del karuseller, men begge ble så uvel at vi droppet den siste, høye karusellen hvor man faller ned.. Istedenfor delte vi en belgisk vaffel med en helt fantastisk is til før vi dro hjem igjen.

Vi rakk å slappe av litt før vi tok turen ut igjen. Først var vi og spiste på en restaurant, Madklubben Steak, som tydligvis er et konsept i Danmark. Man har “Steak” og “Grill”, hvor man på Steak får servert fantastisk biff. Her sånn fikk vi servert en rødvinsflaske som helt uten å lyve er den BESTE alkoholen jeg har smakt i hele mitt liv (faktisk så god at jeg var innom alle matbutikker og tittet etter den uten hell, så etter den på flyplassen i København OG Norge, men uten hell der også..) Igjennom hele måltidet satt begge to og bare “herreGUD for en vin!!” “dette er det beste jeg har smakt i hele mitt liv!!” også skåla vi og snakket om alt og ingenting. Servitøren vår var også skikkelig laidback og alright fyr som begge digget, og begge to var enige om at det var Opie fra Sons of Anarchy så du kan tro vi koste oss! Fredagen ble avsluttet med at vi gikk til en bar som het Den Glade Gris, hvor vi møtte opp en haug med folk. Jeg må si det, Københavnere er veldig imøtekommende og hyggelige! Jeg kjente jo bare én person, men jeg brukte hele kvelden på å snakke med folk jeg aldri har møtt før, danse og rett og slett kose meg. Avsluttet selvfølgelig kvelden med den obligatoriske ekle, svette pizzabiten fra 7/11 samt Matilde sjokomelk før vi tok taxi hjem og sov et par timer..

Lørdagen stod vi faktisk opp klokken ni, men etter og ha laget frokost (hvor jeg altså presterte å ødelegge en eggerøre… Han sa: “det er egg og melk, det er ikke mulig å fucke opp egg og melk!” men det klarte jeg altså. Imponerende!) sovnet vi før vi tok turen til et smekkfullt Strøget hvor vi fikk tittet i butikker. Søndagen var hjemreise dag, og alt i alt har jeg virkelig kost meg. Jeg bodde ikke i sentrum, men fikk uten tvil sett deler av København som jeg ikke ville opplevd hvis jeg hadde bodd på hotell. Bare synd at alt var steng mesteparten av tiden, og den dagen det faktisk var oppe var jo begge fyllesyke og ødelagte, men forhåpentligvis får jeg tatt turen tilbake en varm sommerdag. Jeg likte i hvert fall byen veldig godt!